Att man som företag byter lokaler är långt ifrån ovanligt. Ser man till Stockholm så har vi som flyttfirma på Lidingö sådana uppdrag varje månad. Det handlar om företag som ska byta lokaler som en följd av att man expanderar, det handlar om företag som byter lokaler för att dra åt svångremmen och det kan handla om företag som byter lokaler för att hamna på en mer attraktiv adress.
Idag ser man dessutom att många flyttar sker från större till mindre lokaler som en direkt följd av att företag vill ha mindre lokaler av anledningen att man tillåter hemmajobb i en större omfattning. Just det senare är intressant och något som vi som flyttfirma på Lidingö spår blir en större grej i framtiden. Varför ha stora ytor och dyra hyror när de anställda kan arbeta hemifrån eller från exempelvis distans? Oavsett anledning till flytten så finns det saker att tänka på.
Så lyckas ni med företagsflytten
En företagsflytt är ett delikat projekt där man måste se till att inte tappa tempo. Att lägga en dag på att komma igång med arbetet i den nya lokalen är en dags tapp i produktionen och lika med minskade intäkter. Det finns således all anledning att organisera en företagsflytt så att den inte drar ut på tiden och så att man snabbt kan komma igång med jobbet igen.
För att förenkla detta tänkte vi sammanställa några råd, men innan dess så ska vi även säga att det finns all anledning att ta hjälp. Som företag kan ni inte begära att de anställda ska bära och kånka alla saker. Ej heller att de ska offra en helg för att få saker på plats i de nya lokalerna.
Det finns saker som de kan göra, men själva flytten bör skötas av en professionell flyttfirma och gärna en sådan som jobbar enligt Kontor 2003 - ett dokument som upprättats av Konsumentverket, Sveriges Åkeriförening och Sveriges Möbeltransportörers Förbund. Följer flyttfirman dessa regler så är det också ett säkert kort att anlita för en kontorsflytt.
Med det sagt, här nedan följer några tips som underlättar för er kommande företagsflytt:
- Förbered de nya lokalerna. Se först och främst till att de nya lokalerna är färdigställda, målade och klara för att ni ska kunna flytta in.
- Planera. Se till att alla anställda är införstådda med att flytten ska ske - och vad som förväntas av dem i samband med detta.
- IT och teknik. Se till att det finns rätt hjälp för uppkoppling och för flytten av all teknik. Det måste finnas exempelvis backup-planer och säker lagring av data. Se även till att märka alla kablar och allt annat för en enklare installation.
- Kommunicera med flyttfirman. Anlitas vi som flyttfirma på Lidingö för en kontorsflytt så blir kommunikationen avgörande. Hur mycket ska bäras, ska vi sköta packningen, finns några tunga föremål, ska vi packa upp och installera? Att skapa exempelvis en layout-plan över det nya kontoret och visa - med exempelvis post it-lappar var allt ska ställas är ett effektivt sätt att skapa organisering genom.
- Tunga lyft? Har ni exempelvis tunga föremål - kassaskåp, exempelvis - så kan det vara bra att kontakta en expert på Tunga Lyft som med exempelvis en kranbil kan se till att få denna pjäs på plats i den nya lokalen. Det är ingenting som sker i handvändning. Se till att vara ute i god tid och välj ett företag som kan visa upp certifikat och utbildning.